Tips voor een goede samenwerking

6 Tips voor een goede samenwerking

Starten met uitbesteden, met iemand samenwerken, is een struikelblok voor veel ondernemers. Omdat ze bang zijn tijd, geld en energie aan iemand te besteden zonder resultaat. Wat als die samenwerking hun niet brengt wat ze gehoopt hadden?

Een samenwerking die niet brengt wat je gehoopt had kan heel frustrerend zijn. Het kan er zelfs voorzorgen dat je niet meer snel gaat uitbesteden.

Maar wat als je het succes van een samenwerking grotendeels zelf in de hand hebt? Er zijn heel wat factoren die mee bepalen of een samenwerking wel of niet goed verloopt. Een groot aantal van die factoren heb jij zelf in de hand. Daarom hier enkele tips voor een succesvolle samenwerking.

1. Start klein

Start met een kleinere afgebakende opdracht of een proefperiode om te bekijken of jullie een goede match zijn. Beslis pas daarna of jullie op lange termijn gaan samenwerken.

2. Maak duidelijke afspraken

Afspraken rond geheimhouding, betaaltermijn en opzeggingstermijn. Maar ook de dagen dat er voor je gewerkt wordt, wat jullie bereikbaarheid is, hoe jullie communiceren, etc. Communiceer ook je verwachtingen, welk resultaat je tegen wanneer verwacht, welke processen er gevolgd moeten worden en welke rapportage je wil zien. Welke beslissingen kan deze persoon zelfstandig nemen en waarvoor moet hij/zij eerst bij jou inchecken?

3. Wees helder

Weet welke ondersteuning je nodig hebt. Heb je zelf een goed beeld van wat de opdracht precies inhoudt? Kan je dit duidelijk uitleggen?

Ideaal is als je taken en processen al goed gedocumenteerd hebt met bijvoorbeeld stappenplannen.

Dit zal zeker nog niet altijd aanwezig zijn en is ook geen vereiste om te starten. Je kan dit ook zeker samen uitwerken. Maar een samenwerking heeft meer kans op slagen als dit er wel al is. Investeer er dus zeker je tijd en energie in.

4. Laat los

Een goede samenwerking kan pas slagen als je ook echt de verantwoordelijkheid uit handen durft geven. Delegeren moet je leren!

Het is niet de bedoeling dat je iedere stap tot in detail gaat nakijken. Als er vertrouwen is kan een samenwerking pas echt succesvol zijn.

Dit hoeft natuurlijk niet vanaf de eerste dag, maar hoe sneller je dat kan hoe beter.

5. Investeer je eigen tijd

Een samenwerking starten vergt veel van jouw tijd en energie. Het duurt even voor iemand ingewerkt is en deze persoon heeft daar jouw hulp en uitleg bij nodig. Maak daar in het begin dan ook zeker voldoende tijd voor vrij.

6. Toon waardering

Durf verbeterpunten te bespreken, maar benadruk ook zeker wat wel goed is. Geef voldoende waardering.

Wees ook niet bang om de samenwerking regelmatig te evalueren. En wees daarin ook heel eerlijk.

Vergelijkbare berichten