Hoe je uitstelgedrag aanpakken: 8 praktische tips
Wie heeft er niet af en toe last van wat uitstelgedrag? Doelloos op Instagram scrollen terwijl je eigenlijk die belangrijke taak moet afwerken. Of nog een spelletje Candy Crush vooraleer je die Instagram post verder afwerkt. Je weet nochtans dat het werk niet vanzelf verdwijnt en jij straks weer wat langer bezig zal zijn terwijl je vriendin lekker op een terrasje zit met een glaasje wijn. Pak je uitstelgedrag aan met de 6 tips die je hieronder kan lezen!
Wat is uitstelgedrag?
Volgens Wikipedia is uitstelgedrag het uitstellen van taken die je eigenlijk wilt of moet doen en waarbij je weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden.
Waarom vertonen we uitstelgedrag?
Meestal komt het uitstellen door een motivatieconflict. Je hebt duizend-en-één mogelijke dingen die je op ieder moment van de dag kan gaan doen. Besluiten welke activiteit je op een bepaald moment gaat doen hangt af van je motivatie voor een bepaalde activiteit.
Als je belangrijke – meestal minder aantrekkelijke – taken gaat uitstellen richt je je meestal op onbelangrijke activiteiten die op korte termijn bevredigender zijn. Bijvoorbeeld door je social media kanalen blijven scrollen terwijl je aan een lastig verslag zou moeten werken. Omdat je motivatie op dit moment hiervoor groter is.
Tips tegen uitstelgedrag
1. Zorg voor overzicht en weet wat je moet doen
Als je geen idee hebt wat er nog allemaal op je to-do lijstje staat is het onbegonnen werk om prioriteiten te stellen en je te focussen op dat gedaan moet worden. Neem daarom de tijd om een overzicht te maken van alles wat je moet doen.
2. Focus op 1 taak en vermijd multitasken
We weten ondertussen allemaal dat multitasken niet goed is voor onze productiviteit. Het is beter je op 1 tegelijk taak te focussen. Toch maken we ons nog heel makkelijk schuldig aan dat multitasken, ook ik. Als je merkt dat je een bepaalde taak vaak uitstelt, probeer dan je dan toch eens te focussen op enkel die taak. Op die manier zal het sneller gedaan zijn en kijk je er de volgende keer misschien niet meer zo erg tegenop.
3. Geef jezelf een deadline
Door jezelf een strikte deadline te stellen ga je sneller aan een taak beginnen. Hoe vaker je een taak tot een goed einde brengt, hoe groter het vertrouwen in jezelf wordt. Dit zorgt ervoor dat je de volgende keer minder geneigd zal zijn om uit te stellen.
4. Maak taken af en beloon jezelf hiervoor
Voorzie voor jezelf een beloning als je een taak succesvol afgerond hebt. Hierdoor verhoog je je motivatie om aan een volgende taak te beginnen.
5. Deel grote taken op in kleine stappen
Het kan overweldigend zijn om een grote taak op je to-do lijstje te zetten. Maak het overzichtelijk en behapbaar door grote taken op te splitsen in kleine stappen.
6. Kijk enkel naar de eerstvolgende stap
Vaak zien we niet hoe we een bepaalde taak tot een goed einde moeten brengen. Begin daarom bij het begin, kijk enkel naar de eerstvolgende stap die je kan doen om helder te krijgen hoe je de taak moet uitvoeren. Op het moment je de eerste stap afwerkt wordt vaak vanzelf duidelijk wat de volgende stap is die je te nemen hebt.
Je hoeft niet de ganse trap te zien om de eerste stap te zetten
Marther Luther King
7. Leg de lat niet te hoog
Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Als een taak overweldigend aanvoelt, spreek dan met jezelf af om er 10 minuten aan te werken zonder verplichting. Je zal zien dat het uiteindelijk vaak beter meevalt dan je dacht. Op die manier ga je vanzelf door na die 10 minuten.
8. Vermijd afleiding
Vermijd afleiding en leg je gsm in een andere kamer. Zo word je niet verleid om tussendoor door Instagram te scrollen.
Inside the mind of a master procrastinator
Als je last hebt van uitstelgedrag is deze TED talk van Tim Urban zeker de moeite om te bekijken!