hoe bepaal je welke tool

Je wil iets gaan automatiseren, maar hoe bepaal je met welke tool?

In een vorig artikel “Automatiseren: hoe bepaal je wat eerst te automatiseren?” hielp ik jou om te detecteren welk proces in jouw onderneming het meest dringend toe is aan automatisatie. Vandaag help ik je met de volgende stap, namelijk het bepalen van welke tool je zal gebruiken om dit proces te automatiseren.

Hoe bepaal je welke tool je zal implementeren? Kies je lukraak een systeem waar je al promotie van gezien hebt? Of vraag je collega ondernemers wat zij gebruiken? In dit artikel vertel ik waarom dat niet de beste manier is om een tool te selecteren en hoe het dan wel moet.

1. Proces in kaart brengen

Allereerst is het belangrijk dat je gaat bekijken hoe jouw proces dat je wenst te optimaliseren momenteel verloopt. Documenteer welke stappen jij manueel doorloopt om deze taak uit te voeren. Sociale media marketing betekent namelijk niet altijd hetzelfde voor jou als voor een andere ondernemer.

2. Vereisten bepalen

Vervolgens ga jij op basis van het huidige proces bepalen wat de tool allemaal moet kunnen doen voor jou. Zijn alle manuele stappen wel noodzakelijk, kan je er schrappen? Zijn er nog stappen die je graag zelf wil doen en die dus niet door de tool moeten gebeuren? Na deze oefening heb je dus een goed beeld van de vereisten waaraan een nieuwe tool moet voldoen.

3. Tool selecteren

Als je duidelijk hebt wat de toekomstige tool voor jou moet doen kan je op verkenning gaan. Zoek uit welke tools er bestaan voor het proces dat jij wilt automatiseren. Vergelijk hun kenmerken en functionaliteiten en zet ze af tegen jouw lijst van vereisten. Houdt enkel die tools over die voldoen aan jouw vereisten.

Heb je hierna nog verschillende tools om uit te kiezen, kijk dan ook even naar de prijs en extra functionaliteiten. Vraag in jouw netwerk naar ervaringen met deze tools of ga op zoek naar klanten reviews online. En bepaal uiteindelijk welke tool het best past bij jou en jouw onderneming.

Vergelijkbare berichten