Moet ik dit nu doen? Hoe deze vraag je helpt prioriteiten te stellen

Je kent het wel, de oneindige to-do lijstjes waarbij het lijkt dat er enkel taken bijkomen en je niets kan afstrepen. Het is belangrijker dan ooit om als ondernemer de juiste prioriteiten te stellen. Om je te helpen je prioriteiten in je to-do’s te bepalen kan je jezelf bij iedere taak de vraag stellen “Moet ik dit nu doen?”.

De betekenis van de vraag “Moet ik dit nu doen?” wordt telkens anders als je de nadruk legt op de verschillende woorden. Onderstaande 5 nuances kunnen je helpen kiezen welke taak of opdracht je op dit moment zal uitvoeren. Vooral voor taken die je enkel maar energie kosten en je niets opleveren is het een handige truc.

Moet ik dit nu doen

1. MOET ik dit nu doen?

Is dit de taak die moet gebeuren nodig of is het iets dat mag? En waarom moet je het eigenlijk doen? Wat gebeurt er als je het niet doet? Vaak leggen we onszelf veel te hoge eisen op en mag het ook eens wat minder. Als het niet noodzakelijk is en je verliest er alleen maar energie door: schrappen!

Voorbeeld: facturen afprinten om, naast een digitaal archief, ook een papieren archief bij te houden

2. Moet IK dit nu doen?

Ben jij de enige die deze taak kan uitvoeren of kan je het ook aan iemand anders overlaten? Als het iets is dat je niet graag doet en iemand anders kan het ook, soms zelf beter dan jijzelf: delegeren!

Voorbeeld: poetshulp inschakelen voor je werkruimte.

3. Moet ik DIT nu doen?

Is deze taak wel de juiste aanpak om tot jouw doel te komen? Moet het op deze manier? Misschien is er wel een andere manier die beter of sneller is.

Voorbeeld: een nieuw product adverteren in een lokaal blad, terwijl je een veel breder publiek bereikt als je het op sociale media post.

4. Moet ik dit NU doen?

Vaak hebben we het gevoel dat alles altijd onmiddellijk moet gebeuren. Vooral wanneer anderen ons iets vragen. Daarom is het belangrijk om jezelf af te vragen of alles onmiddellijk moet gebeuren. Vaak kan het perfect wachten tot een later moment, wanneer het je beter uitkomt, je meer tijd en/of energie hebt.

Voorbeeld: je boekhouder die input nodig heeft voor de kwartaal aangifte, vraag tegen wanneer hij deze informatie uiterlijk nodig heeft.

5. Moet ik dit nu DOEN?

Gaat het hier wel om een uit te voeren actie? Moet ik hier iets mee doen? Wat gebeurt er als je de activiteit niet doet? Soms lost het probleem zichzelf op als je er wat tijd laat over gaan.

Voorbeeld: beantwoorden van mails waar je in cc staat

Hopelijk helpen deze 5 vragen jou om prioriteiten te stellen en niet te verzuipen in je ellenlange to-do lijstje. Een andere manier om prioriteiten te stellen is het gebruik van het Eisenhower Model. Laat me in de reacties weten wat jou nog helpt om prioriteiten te stellen.

Meer tijd creƫren voor jou als ondernemer, daar word ik gelukkig van!

Samen gaan we op zoek naar de best manier waarbij ik je kan ontzorgen!

Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen of hoe je met mij kan samenwerken? Op de pagina ‘Hoe kan ik jou helpen‘ vind je een overzicht van mijn aanbod.

Wil je meer weten over het gezicht achter Annelies@Work, hier vind je mijn verhaal en waarom ik Annelies@Work gestart ben. Volg me ook op sociale media of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om niets te missen!

2 gedachten over “Moet ik dit nu doen? Hoe deze vraag je helpt prioriteiten te stellen

  1. Pingback: Bepaal je prioriteiten met de Eisenhower matrix | Annelies@Work

  2. Pingback: Tips voor een haalbare planning - Annelies@Work

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.