Praktische tips voor de opmaak van je website

Ik schreef eerder al een blogpost over welke informatie zeker niet mag ontbreken op jouw bedrijfswebsite. In deze blogpost wil ik nog wat verder ingaan op de opmaak van je website.

1. Opmaak van je tekst

Lettertype

Kies een goed leesbaar lettertype dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf. Je gebruikt bijvoorbeeld een strak lettertype voor een meer formele uitstraling en een speels lettertype voor bijvoorbeeld een website van een creatieve ondernemer.

Lettergrootte

Sta ook even stil bij het formaat van de tekst op je website. Je wil natuurlijk geen te kleine tekst, maar ook te grote tekst komt niet erg professioneel over. Ook hier kies je weer wat bij jouw bedrijf past. Onderzoeken wijzen uit dat je lettertype voor een website minimaal 14 pixels moet zijn, en liefst nog groter.

Tekstkleur

Als laatste element in de opmaak van je tekst kies je ook bewust de achtergrond- en tekstkleur. Heb je al een huisstijl, kies dan kleuren uit je huisstijl maar zorg ervoor dat het contrast groot genoeg is.

2. Opmaak van je pagina

Titels en subtitels

De beste manier op structuur in je pagina te krijgen is om te werken met titels en sub-titels. Lezers scannen je pagina heel vlug door het lezen van de (sub)titels en beslissen nadien pas of je tekst het lezen waard is. Zorg dus voor duidelijk (sub)titels. In deze blogpost zie je bijvoorbeeld heel snel dat ik het heb over de opmaak van je tekst, je pagina en responsive design. Binnen de opmaak van je tekst zie je ook onmiddellijk welke tips ik hierbij benoem, namelijk het lettertype, de grootte en de kleur.

Witruimte

Op een scherm lezen is totaal anders dan op papier lezen. Voor een website is het daarom heel belangrijk om regelmatig witruimte tussen tekst in te lassen. Witruimte zorgt voor rust en helderheid. Het breekt de pagina op en geeft daarbij “lucht” aan je pagina. Ik heb dit bijvoorbeeld gedaan boven iedere titel.

Afbeeldingen

Een andere manier om grote stukken tekst op te delen is het gebruik van afbeeldingen. Het geeft de lezer rust om een foto of afbeelding te zien tussen tekst. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen relevant zijn voor je website en de tekst waar je afbeelding bij staat. Aangezien dit artikel niet al te lang is heb ik gekozen om geen afbeeldingen te gebruiken, mede doordat ik geen afbeeldingen heb die specifiek over het onderwerp van deze blogpost gaan.

Zinslengte

Zorg dat je zinnen niet te lang worden. Als je tekst bestaat uit lange zinnen zal hij nauwelijks gelezen worden. Breek lange zinnen dus op in steekjes. Gebruik korte zinnen.

3. Responsive design

Met responsive design bedoelen we hoe je website zich aanpast op verschillende toestellen. Is je website ook goed leesbaar op een smartphone of tablet? Hou rekening met jouw doelgroep. Bezoekt jouw doelgroep je website voornamelijk met een smartphone dien je nog meer aandacht te besteden aan hoe je website eruit ziet voor mobiel.

Dit waren mijn tips voor vandaag om rekening mee te houden bij de opmaak van jouw website. Tips die jouw website gebruiksvriendelijker maken. Heb jij nog andere tips? Ik hoor graag van jou waar jij nog rekening mee houdt in je website.

Annelies@Work

Meer tijd creëren voor jou als ondernemer, daar word ik gelukkig van!

Samen gaan we op zoek naar de beste manier waarbij ik je kan helpen en ondersteunen!

Wil je meer weten over mijn aanpak, hoe ik te werk ga en waar ik me op richt als wij gaan samen werken? Op de pagina ‘Hoe Annelies@Work jou helpt meer tijd te creëren‘ vind je meer uitleg over de verschillende stappen die ik neem om jouw administratieve processen te vereenvoudigen. Op de pagina ‘aanbod voor ondernemers‘ vind je terug in welke administratieve domeinen ik jou kan helpen.

Wil je meer weten over het gezicht achter Annelies@Work, hier vind je mijn verhaal en waarom ik Annelies@Work gestart ben. Volg me ook op sociale media of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om niets te missen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *